Alta Via dell Adamello- Sentiero Uno cz1- dojście

Od kilku dni staram się siąść i opisać trasę, ale to dla mnie ciężki czas. Za chwilę są targi kajakowe w Norymberdze, zresztą… w pracy jest też dużo innych spraw. Opiszę w kawałkach, tak będzie mi łatwiej. A opisać warto,  Adamello to piękne, łatwo dostępne, a zupełnie niepopularne miejsce. Zaskoczyło mnie.

Mój wyjazd w Adamello był w zasadzie przypadkowy. Loty do Bergamo są tanie. Bilet kupiony dwa dni przed odlotem kosztował wdł cennika  111 zł  ( i 11 zł powrotny). W sumie, po dodaniu wszystkich opłat wyszło ok …500 zł:)  Dzięki pomocy kolegi udało mi się znaleźć w necie rozkład jazdy autobusów i opis trasy- Sentiero 1. Powinna zająć 5 dni plus dojście do schroniska Titta Sechi gdzie zaczynał się szlak i dzień- dwa na powrót z końca ścieżki-Refuge Garibaldi do którejś z miejscowości przy głównej drodze. Doliną Camonica jeździ wiele autobusów,  na południe od Edolo kursuje pociąg. Niestety nie do Bergamo tylko do Brescia, ale na kawałku można go też wykorzystać.

Samolot z Poznania ląduje w Bergamo prawie o północy. Lotnisko nie jest chyba zamykane na noc, ale przespać się na nim za bardzo nie da. Kiedy przyleciałyśmy większa część była zagrodzona do sprzątania, na pozostałym kawałku kłębił się  tłum. Ludzie latali i pokrzykiwali, zgrabnie omijając tych, którzy zwinąwszy się w kłębki na karimatach… udawali że śpią. Wsiadłyśmy w miejski autobus (1,5 Euro) i po chwili, bo lotnisko jest blisko miasta wysiadłyśmy przy dworcu kolejowym. Pobliski dworzec autobusowy był już zamknięty na głucho, kolejowy właśnie zamykano. Było koło wpół do pierwszej.  Nie miałyśmy żadnych konkretnych planów, nie zdążyłyśmy pomyśleć o noclegu, a nasz autobus- jak nam się wydawało- odjeżdżał o 7 rano, postanowiłyśmy więc połazić po zupełnie nam nieznanym Bergamo. Nie doszłyśmy zbyt daleko. Skusiły nas wygodne ławeczki w miejskim parku. Te na dworcu autobusowym były już niestety pozajmowane, spała na nich cała grupa podejrzanie wyglądających bezdomnych, …która jednak  rano, w dziennym świetle okazała się w większości podróżnymi takimi jak my. Nocą wszystko wydaje się inne.

„Nasz” skwerek byłby całkiem fajny. Ławeczki wśród rzeźb na zielonej trawce. Okazałe kwietniki, cisza, spokój wokół same banki… i pusto…hm zupełnie, ale to zupełnie nikogo… nie to co pełen podejrzanych typów autobusowy dworzec…

Około trzeciej, kiedy miasto wreszcie ucichło, a nam  zaczęły się kleić oczy, z trawników wyskoczyły niewidoczne wcześniej polewaczki! Uciekłyśmy pod duże drzewa gdzie nic zupełnie nie rosło, w nadziei, że tego skrawka kamienistej ziemi, chyba nie trzeba  podlewać, ale skądże znowu. Kiedy polewaczki  przestały szaleć na kwietnikach, ze skamieniałej  ziemi koło nas wydobył się trzask wyskakujących dysz… i musiałyśmy z godnością porzucić ostatnie siedzące miejsce.

Od czwartej  w Bergamo zaczął się poranny ruch.  Niemrawo przejeżdżała policja, ruszyły pierwsze samochody. Posiedziałyśmy chwilkę przed bankiem przyglądając się wycieczce autobusowej szykującej się chyba nad morze. Uczestnicy (w klapkach i w szortach) taszczyli przepaściste turystyczne lodówki. Był leniwy niedzielny poranek.  Nad dworcem pomarańczowo wschodziło słońce, a na horyzoncie rysowały się sylwetki całkiem niedalekich gór… Pięknie bardzo, tylko nie było naszego autobusu! Okazało się, że w niedzielę nie jeździ.  Nie wiedząc co zrobić wsiadłyśmy do pierwszego lepszego jadącego w tym samym kierunku i zostałyśmy  brutalnie wyrwane ze snu w Costa Volpiano. Z zawiłej gestykulacji kierowcy najwyraźniej wynikało, że mamy wyjść. Autobus był już całkiem pusty, a miejsce gdzie wysiadłyśmy wcale nie wyglądało na przystanek.

Pierwszy  człowiek zapytany o drogę, ( nie miałyśmy żadnych problemów, bardzo dużo Włochów mówiło swobodnie po angielsku) zawiózł nas na odległą o 3km stację kolejową i wsadził do nadjeżdżającego właśnie pociągu. Jak sam powiedział szybciej będzie nas tam podrzucić niż wytłumaczyć jak  dojść. Wcześniej przespałyśmy chyba przystanek gdzie pociąg i autobus stawały w tej samej miejscowości, w każdym razie miałyśmy dużo szczęścia,  pociąg kursuje tylko kilka razy dziennie (kosztuje 4 Euro). Oprócz nas jechała nim jeszcze para młodych Niemców, jak się szybko okazało w tym samym celu. Pożyczyłyśmy im trochę naszej taśmy klejącej zabranej do ratowania popsutych kijków, dziewczynie nieszczęśliwie rozpadał się but, wymieniłyśmy kilka informacji i wysiadłyśmy w odległym o 20 minut Breno. Niemcy pojechali do Edolo, żeby przejść szlak w przeciwnym kierunku.

Breno nie jest metropolią. Nie da się tam kupić ani mapy ani niczego innego, za to ludzie są niezwykle uprzejmi. Przypadkowy pan zatrzymany na szosie  wysiadł z samochodu, którym jechał z kolegą, zabrał nas do biura (nadzór drogowy, być może policja), wydrukował kawałek mapy (brakowało go na mapie kupionej w Sklepie Podróżnika) obdarował wodą i w końcu też dużą mapą, o której przywiezienie poprosił kolegę. Wszystko to w niedzielne przedpołudnie w piękną słoneczną pogodę.

Miałyśmy szczęście, na wąskiej asfaltówce wiodącej na Paso Crocce Domini zatrzymał się pierwszy przejeżdzający samochód. Jakaś dziewczyna wwiozła nas do położonej na 1700 m npm. Bazeny. O wpół do pierwszej byłyśmy już na szlaku.

Byłam tak śpiąca, że ledwo pamiętam ścieżkę botaniczną obstawioną informacjami o roślinkach, których akurat w pobliżu nie było. Być może rosły tam kilka lat temu, albo już zdążyły przekwitnąć i zniknąć. Pamiętam, że kilka razy usiadłam na chwilkę i niechcący przysnęłam. Nie doszłyśmy do schroniska Titta Secci. Korzystając z faktu, że (chyba) byłyśmy jeszcze poza granicą Parc Naturel rozbiłyśmy namiot nad pięknym obrośniętym wełnianką strumyczkiem. Camping w Parku Adamello jest zakazany, o biwakowaniu nic nam nie było wiadomo.

Wieczorem z gór zeszli  niedzielni spacerowicze i w ciągu kilku kolejnych dni spotkałyśmy tylko kilka osób. Sentiero Uno okazało się dziką, niemal bezludną drogą.

8 komentarzy do “Alta Via dell Adamello- Sentiero Uno cz1- dojście”

1. Witam, chcialabym zapytac o termin twojego wypadu w rejony Adamello. Czy to byl sierpień? Planujemy ruszyć tam latem i zastanawiamy sie jaki czas w wakacje będzie najbardziej korzystny.

1. to był koniec sierpnia. Byłam tam też w środku lata (koniec lipca), nie zdążyłam opisać, przeszliśmy wtedy brakującą resztkę od Lago Avio -do Edolo. Było bardziej burzowo, ale też pusto i pięknie. Wczesny sierpień -połowa sierpnia są chyba najlepsze, nie ma już śniegu i schroniska są otwarte.
      Pod koniec sierpnia robi się zimno (jak na Orobie, wytedy też zahaczyłyśmy o Adamello. Robi się też pusto i jeśli się lubi jak nie ma ludzi to jest niezły termin, ale obarczony już ryzykiem deszczu i śniegu.

1. Bardzo dziękuję za odpowiedź. Bedziemy zatem celowac na sierpień. Orobie zachwyciły nas w zeszłym roku, teraz chcieliśmy poznać Dolomity. Trochę boję się niektórych eksponowanych dróg o których piszesz, ale przyjemność z przebywania w tych cudnych miejscach zachęca do walki ze słabościami . Pozdrawiam serdecznie!

1. tam są wszędzie dobre ubezpieczenia, więc to tak tylko wygląda, najbardziej męczące i potencjalnie niebezpieczne w Adamello są głazy. Aż zatęskniłam za tamtymi górami :) powodzenia!

1. Kasiu, jeszcze jedno pytanie. Wybieramy się na Sentiero Uno pod koniec czerwca. Planujemy podobnie jak Ty start z Breno. Zamierzamy tam jednak dotrzeć własnym autem przejść szlak schodząc w Edolo. Stamtąd wrócić do auta. Teraz powstaje pytanie – czy zostawić auto w Breno i liczyć na podwózkę do Bazeny autostopem czy podjechać do Bazeny autem i liczyć na szczęście że po powrocie do Breno z Edolo dotrzemy do Bazeny w sensownym czasie. Kojarzysz czy tą drogą do Bazeny jest ruch większy niż jedno auto na godzinę? Jaka jest szansa na podwózkę?

2. Wydaje mi się, że jest tam spory ruch. Auto na godzinę na pewno. Nie wiem co doradzić, chyba oba rozwiązania są dobre, nie miałyśmy kłopotu z podwózką. Pytanie gdzie lepiej zaparkować? (a na to nie popatrzyłam). Kawałek do Edolo jest bardzo ładny (zapomniałam go chyba opisać, byłam tam później), Jest tam spory odcinek skakania po dużych skałach i ogromne podejście znad jezior Avio. Przy biwaku (kapsule) nie ma wody. Na sam koniec znów człowiek ląduje na szosie i sporo się schodzi asfaltem, tak nam przynajmniej wyszło, popatrzcie, możliwe, że gdzieś była leśna ścieżka i zgubiliśmy.
            Bawcie się dobrze!

1. Koniec czerwca to jeszcze bardzo wcześnie. weźcie pod uwagę odwroty i zmiany planów. W tym rejonie są też niższe szlaki- choćby te, po których chodziłyśmy z Lidką
      na Sentiero Uno jest kilka bardzo stromych miejsc z łańcuchami- nie do przejścia jeśli będzie jeszcze śnieg i stromy trawers na Malga Adami- tam po śniegu bym bardzo nie chciała iść. Wszystkie fragmenty z kicaniem po skałach mogą być wyjątkowo parszywe przy cienkim śniegu. Także uważajcie!